Gratistidningskriget – när storstäderna dränktes i gratistidningar

(Bild – tagen av Lotta Bergseth – på Metros personal när det begav sig. Finns på insidan av Sakari  Pitkänens bok ”Historien om Metro”, som utkom 2015)

Under några år i början av 2000-talet överöstes Stockholms invånare av gratistidningar. I landets övriga större städer var det nästan på samma sätt.
Hur tänkte de tre stora tidningskoncernerna när de satsade hundratals miljoner på nya papperstidningar i den digitala åldern? Och fanns det några vinnare i detta tidningskrig – förutom pappersindustrin?

För att få svar på dessa frågor har Mediehistoriska föreningen samlat några centrala aktörer. Med hjälp av dem ska vi under ett par timmar reda ut vem som gjorde vad och varför. Detta via Zoom tisdagen den 23 mars kl 19-21. Det är bara att snart trycka länken här nedan, antingen du har Zoomappen eller inte.

I panelen:
Pelle Anderson, en av Metros grundare och förste chefredaktör innan lanseringen
Sakari Pitkänen, som arbetade inom MTG och Metro International
Anna Körnung, var chefredaktör på Punkt.se
Mikael Nestius, var chefredaktör för Stockholm City
Thomas Grahl, tidig chefredaktör på Metro, startade Metro i London och var senare VD på Stockholm News

Som kommentator deltar dessutom professor Ingela Wadbring, som disputerade på tidningen Metros grundande.

Moderatorer för seminariet är Gunnar Nygren och Jan Örnéus från Svensk Mediehistorisk Förening

Länken till mötet kan du klicka på här!

Related Posts

Leave a Comment!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *