Publicistpodden tar upp kapitel ur nya årsboken

Tomas Odén Foto: Johan Wingborg

Tomas Odén
Foto: Johan Wingborg

I senaste utgåvan av Sveriges Tidskrifters Publicistpodden tar programledaren Jonas Nordling bland annat upp det kapitel Tomas Odén och Lennart Weibull skrivit om Högerpressen i nya utgåvan av Mediehistorisk årsbok. Nordling intervjuar Tomas Odén.

Här om hela innehållet i podden:

Vad tycker SVTs Anne Lagercrantz om UGs pausade granskning? Har tidskrifterna gett upp annonsaffären för tidigt? Och hur gick det till när näringslivet skapade ett eget presstöd?

Jonas Nordling Foto: Dagens Arbete

I det 148 avsnittet av Publicistpodden intervjuar programledare Jonas Nordling organisationen Utgivarnas vd Anne Lagercrantz, som dessutom nyligen även utsågs till vice vd på SVT. Hon berättar om vilka frågor som står högst på agendan, men även om hur hon ser på den pausade granskningen inom förlagsvärlden som Uppdrag gransknings redaktion nyligen pausade.

Dessutom:

Printmediernas annonsaffär har länge dödförklarats, men läget är kanske inte riktigt så mörkt som det brukar skildras. Speciellt inte för tidskriftsbranschen. Det menar i alla fall Staffan Hultén som är vd och grundare av företaget RAM. Jonas Nordling ringde upp honom för att höra mer om detta.

Och så intervjuas medieforskaren Tomas Odén som tillsammans med sin kollega Lennart Weibull har granskat hur det gick till när näringslivet skulle rädda den svenska högerpressen. (Intervjun med Odén börjar efter 21.25, alltså sista kvarten av programmet)

🎧

Lyssna HÄR!

Related Posts

Leave a Comment!

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *