Presshistoria handlar inte bara om innehållet och ägandet av tidningar, som vi mest brukar intressera oss för. Inte minst viktigt är att lyckas sälja tidningarna till hågade prenumeranter. En som fattat detta mer än de flesta är Lars-Erik Hjelte i Sala. Under tiden 1984 till år 2020 tog han och hans säljare i det allt större bolaget i Västerås hand om ett 50-tal kända tidningars upplagearbete. Om detta har Hjelte nu skrivit en bok.
Boken har den långa titeln ”Min framgång med personlig försäljning för Electrolux och Sveriges dagstidningar”. Och från sidan 88 till 167 får vi ett stycke ovanlig tidningshistoria. Där berättar Lars-Erik Hjelte om hur han sadlade om från Electrolux till Svenska Dagbladet.
Svenskan hade fått idén att dra i gång några kontor runt om i Sverige. Hjelte fick jobbet som kontorschef i Västerås och var upplageansvarig för fem Mellansvenska län. Men efter ett antal år valde SvD-ledningen att avveckla hans och övriga kontor utanför Stockholm. Det var då han kom på idén att ta över lokalerna, bilda ett eget företag och utveckla detta med personlig försäljning på en helt annan målgrupp, nämligen Sveriges tidningsvd:ar och marknadschefer.
VERKLIGA MÅLGRUPPEN
Den slutliga målgruppen för honom och alla hans säljare var klart tidningsläsarna som i stora skaror lockades att prenumerera av Aros Media Marketing, som så småningom fick ett dotterbolag.
På den tiden fanns det kring 170 tidningar. Decennier senare ändrades läget markant, tidningar lades ned eller köptes upp, inte i den utsträckningen som gäller idag, men ändå.
ELVA TIDNINGAR BLEV EN FÖR HJELTE
”Plötsligt och utan förvarning ville EnköpingsPosten inte längre köpa vår tjänster och förklaringen var att man nu inte ägde sig själva längre! Enköpings-Posten och ytterligare tio ägdes plötsligt av Nya Werlands-Tidningen i Karlstad…
…Här fick jag ett tydligt bevis på vad som var på väg att hända i tidningsvärlden, plötsligt hade elva tidningar blivit en, i varje fall så som jag måste se det! Titlarna fanns kvar, men det fanns bara en företagsledning att prata med”, skriver Hjelte.
Så småningom överlät han med ålderns rätt sina företag till de lite yngre bland de anställa.
SÖKTE SIG TILL FINLAND
Men helt kunde han inte hålla händerna borta från tidningsvärlden, utan tog kontakter i Finland och skötte bland annat Nya Åland och Sydösterbottens upplagearbete.
Den sista tidningen som nyttjade hans tjänster var Haparandabladet, som idag är den enda tidning i Sverige som inte ingår i någon av de stora mediekoncernerna.
Åke Pettersson
Intresserad? Boken finns på Bokus och Adlibris, men enklast är i så fall att beställa den direkt via författarens mejladress hjeltemedia@telia.com